Ekim ayında Türkiye'nin mobilya, kağıt ve orman ürünleri sektörü, genel olarak yüzde 3,5'lik bir düşüşle 678 milyon dolarlık bir ihracat gerçekleştirdi. Ancak, Akdeniz'den yapılan ihracatta ise yüzde 5,3'lük bir artış gözlendi. Fas ve Libya, sektör genelinde ve Akdeniz Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği'nin (AKAMİB) ilk 10 pazarı arasında yer alarak büyüme trendini sürdürdü. Bu sayede sektör, Afrika pazarındaki büyümesine istikrar kazandırmayı başardı.
Türkiye'nin ekim ayı ihracatı yüzde 7,4 artarak 22,9 milyar dolara ulaşırken, mobilya, kağıt ve orman ürünleri sektörünün Türkiye genelindeki ihracatı yüzde 3,5 düşüşle 678 milyon 37 bin dolar olarak gerçekleşti. Ancak, AKAMİB, sektör genelinden farklı olarak ekim ayında yüzde 5,3'lük bir büyüme ile 81 milyon 740 bin dolarlık ihracat geliri elde etti. Yılın ilk 10 ayında, Türkiye genelinde sektör ihracatı geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 4,3 oranında azalarak 6 milyar 621 milyon 360 bin dolara gerilerken, AKAMİB'in ihracatı yüzde 6,7 azalışla 723 milyon 49 bin dolara düştü.
ABD'ye yapılan ihracat artışını sürdürdü
Sektörün ekim ayında Türkiye genelinden en başarılı olduğu pazar, 85,7 milyon dolarlık ihracatla Irak oldu. Irak'ı sırasıyla Birleşik Krallık, ABD, Almanya ve Libya takip etti. İlk 10 pazar arasında dikkat çeken artışlar ise Fas'a yüzde 69,8 ve ABD'ye yüzde 15,4 oldu. AKAMİB'in ekim ayı ihracatında Irak yine ilk sırada yer aldı, 20,2 milyon dolarlık ihracatla. Irak'ı sırasıyla Almanya, Suriye, Romanya ve Fransa izledi. İlk 10 pazar arasında Fas'a yüzde 95, Romanya'ya yüzde 74,7 ve Almanya'ya yüzde 64,2'lik dikkat çekici artışlar gözlendi. Fas ve Libya, sektör genelinde ve AKAMİB'in ilk 10 pazarı arasında yer alarak büyüme trendini sürdürdü ve böylece sektör Afrika pazarındaki büyümesine istikrar kazandırdı.
ABD Pazarında 1 Milyar Dolarlık İhracat Potansiyeli
Küresel talep durgunluğunun ihracatı olumsuz etkilediği bir dönemde, Kılıçer, “Bu süreçte alternatif pazarlara yönelerek kayıplarımızı telafi etmeye odaklanıyoruz. Afrika kıtasında büyüme ivmesi yakaladık ve çift haneli büyüme trendimizin devam edeceğini öngörüyoruz. Aynı zamanda, dünyanın en büyük ithalatçısı konumundaki ABD'de artışlarımız sürüyor. Bu pazarda 1 milyar dolarlık bir ihracat potansiyelimiz olduğunu vurguluyoruz ve bu bilinçle yoğun şekilde çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Öncelikle ABD olmak üzere dünyanın dört bir yanında Türkiye ve Türk mobilyasının algısını güçlendirecek tanıtımları devam ettireceğiz” dedi.
“Fiyat rekabeti için üreticiye destek şart”
AKAMİB Başkanı Onur Kılıçer, Ekim ayına ilişkin değerlendirmesinde, “Türkiye genelinde ihracat miktarında yüzde 3,6'lık bir artış yaşanırken, değerde yüzde 3,5'lik bir düşüş yaşandı. Siparişlerdeki artış olumlu, ancak fiyat rekabetinde dezavantajlı bir konumda olmamız, değer bazındaki rakamlarımızı olumsuz etkiliyor. Enerji ve işçilik gibi önemli üretim maliyetlerindeki artışların yanı sıra, enflasyona paralel olmayan kurun etkisiyle fiyat belirlemek ve rekabet etmek zor. Yıl başında işçilik maliyetlerinde beklenen zamları da göz önüne aldığımızda, üretici maliyetlerini rahatlatacak adımların hızla atılmasını bekliyoruz” şeklinde konuştu.