AmCham Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Tankut Turnaoğlu, Türkiye’de ABD ile ticaret ve yatırımları artıracak yeni işbirliklerini İstanbul’da düzenlenen AmChams Avrasya Ekonomi Zirvesi’nde değerlendirdi. Türkiye, Yunanistan ve Bulgaristan Amerikan ticaret odalarının ortaklaşa düzenlediği zirvede, bölgeden hükümet temsilcileri, iş dünyası liderleri ve yatırımcılar Türkiye’yi Avrasya’nın merkezine yerleştirecek ekonomik işbirliklerini görüşmek için bir araya geldi. Turnaoğlu, zirvenin Türkiye’nin ABD ile 100 milyar dolarlık ticaret hedefine ulaşma yolunda önemli bir adım olduğunu ve Türkiye’nin bu hedefte ciddi bir potansiyele sahip olduğunu dile getirdi.
Turnaoğlu, açıklamalarında ABD’nin perakende devi Walmart’ın Türkiye’de bir ofis açarak mobilya ve dondurulmuş gıda sektöründe alımlara başlayacağını açıkladı. Walmart’ın Türkiye’yi tedarik merkezi olarak konumlandırması, bölgedeki ticari ilişkileri güçlendirecek önemli bir hamle olarak değerlendirildi.
Son beş yılda Türkiye'nin ABD ile ticaret hacminin iki katına çıkarak 40 milyar dolara ulaştığını belirten Turnaoğlu, 2028-2029 yıllarında 100 milyar dolar hedefine ulaşılabileceğini söyledi. Türkiye’de 60 milyar dolarlık ABD yatırımı bulunduğunu ve AmCham Türkiye üyelerinin sayısının bu dönemde yüzde 50 oranında arttığını ifade etti. Türkiye’de faaliyet gösteren Amerikan şirketi sayısının 2 bine ulaştığını ve savunma sanayii işbirliğinin de ilerlediğini kaydeden Turnaoğlu, Boeing ve General Electric gibi büyük ABD şirketlerinin yatırımlarının daha da artmasının beklendiğini dile getirdi.
Türkiye’nin ABD’ye yönelik ihracatında otomobil, makine, tekstil ve kimya ürünlerinin yanı sıra mobilya sektörüne de güçlü bir talep olduğunu ifade eden Turnaoğlu, ABD’nin Türkiye’nin ihracatında ikinci en büyük pazar konumunda olduğunu belirtti. Ayrıca, Türk Hava Yolları’nın (THY) Amerika’da 14 şehre uçuş sağladığını ve bu uçuşların kargo taşımacılığıyla Türkiye ile ABD arasındaki e-ihracatı desteklediğini vurguladı. THY’nin kargo kapasitesini artırarak pandemi döneminde Türkiye’nin e-ihracatının yüzde 50’sinin ABD’ye yapılmasına katkı sunduğunu ekledi.
Turnaoğlu, ABD ile Türkiye arasındaki bölgesel ortaklıkların hızla genişlediğini belirterek, Türkiye’nin Avrasya’nın ticaret ve yatırım merkezi olma konumunu giderek güçlendirdiğini ifade etti.