Mobilya sektörünün en büyük temsilcilerinden MODOKO, iç pazarda durgunluğu aşmak ve tüketici talebini artırmak amacıyla ek taksit imkânı talebinde bulundu. MODOKO Yönetim Kurulu Başkanı Koray Çalışkan, "Finansman yükü nedeniyle firmalar peşin fiyatına 9 taksit yapmakta zorlanıyor. Geçmişte uygulanan ‘2 ya da 3 taksite ek +5 banka taksiti’ gibi modeller yeniden devreye alınmalı" dedi.
Maliyetler Artıyor, Satışlar Baskılanıyor
Türkiye genelinde üretici fiyat endeksine göre maliyet artışı %23 seviyesindeyken, mobilya sektöründe bu oran %31’e kadar ulaştı. Tüketici fiyatlarında ise %29’luk artışa rağmen sektör, maliyetin altında satış yapmaya devam ediyor. Ayrıca evlilik yaşının 28'e yükselmesi ve evlilik oranlarının düşmesi de iç pazardaki talebi baskılıyor.
Koray Çalışkan, taksit sayısının yeniden artırılması gerektiğini vurguladı:
“Kredi kartına taksit sayısının 12’ye çıkarılması hem çiftlerin alım gücünü rahatlatır hem de sektörün üzerindeki finansal baskıyı azaltır. Şu anda 9 taksitle satış yapmak bile birçok firma için sürdürülebilir değil. Bankaların firmalara sunduğu ödeme takvimi geciktikçe, işletme sermayesi sıkışıyor. Eskiden olduğu gibi bankaların 5 ila 7 ek taksit sunması, sektöre can suyu olacaktır.”
Dizilerle Markalaşma ve İhracat Fırsatları
Mobilya ihracatının yıllık 4,6 milyar dolar seviyesine ulaştığını hatırlatan Çalışkan, Türk dizilerinin tanıtım gücünün de ihracata katkı sağlaması gerektiğini belirtti.
“Bugün bir diziyi yüz binlerce kişi izliyor. Bir sahnede görünen bir turistik destinasyon bile turizm hareketliliği yaratıyor. Dizilerde mobilya ürünlerimizin de görünürlüğü artmalı. Türkiye'nin iyi bir üretici olduğunu, uygun fiyatla yüksek kalite sunduğunu anlatmalıyız.”
Suriye ve Irak’ta MODOKO Modeli Kurulmalı
Yeniden inşa sürecindeki Suriye ve ticaret potansiyeli taşıyan Irak gibi ülkelerde MODOKO benzeri yapılar kurulması gerektiğini ifade eden Çalışkan, bu adımların Türkiye'nin ihracat gücünü katlayabileceğini söyledi:
“Suriye'de biz bu altyapıyı kurarsak, Çin gibi ülkelerin pazara girmesini engelleyebiliriz. Kendi markalarımızla, kendi AVM'lerimizle orada yer alırsak, ihracatımızı ikiye, hatta üçe katlayabiliriz.”